Interview: Gemeente Schagen organiseert meeloopdag Doorfietsroutes

Kijken in de praktijk van de regionale fietsverbinding

Sander Kunst, beleidsadviseur mobiliteit gemeente Schagen

Op 13 oktober organiseerde Sander Kunst, senior beleidsadviseur mobiliteit bij de gemeente Schagen, twee excursies in het kader van de Meeloopdagen. Hij nam vakgenoten mee in de praktijk van de regionale doorfietsroute Texel – Alkmaar en liet zien welke keuzes, onderzoeken en samenwerkingen daarbij komen kijken.

Sander werkt binnen de gemeente aan onderwerpen als laadvoorzieningen, verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Het is werk waarin beleid en uitvoering dicht bij elkaar liggen en waarin keuzes direct invloed hebben op de openbare ruimte. De doorfietsroute vormt een belangrijk onderdeel van zijn portefeuille, juist omdat deze meerdere gemeenten en de provincie raakt.

Iets terugdoen voor het netwerk

Zijn besluit om zelf een meeloopdag te organiseren ontstond na een eerdere deelname aan een excursie bij de provincie Utrecht. “Het is heel nuttig om ergens anders mee te kijken,” vertelt Sander. “Je herkent snel patronen die je kunt toepassen in je eigen werk. Ik wilde zien hoe een grotere organisatie haar routes programmeert en welke stappen zij zetten in het proces.” De aanpak van Utrecht, met een vast programmateam dat regelmatig samenkomt, gaf hem handvatten voor de regio Noordkop. “Die ervaring maakte dat ik graag iets wilde terugdoen voor het netwerk. Plus: je haalt er zelf ook altijd iets uit.”

Ik wilde graag iets terugdoen voor het netwerk, maar je haalt er zelf ook altijd wat uit.

Sander Kunst

De opgave: ontwerp, afstemming en koppelkansen

De route Texel – Alkmaar loopt door meerdere beheergebieden en vraagt om nauwe afstemming over ontwerp, planning, financiering en participatie. Binnen Schagen bewaakt Sander de voortgang, houdt hij bestuur en organisatie aangehaakt en onderhoudt hij contact met de regio. “Je wilt eigenlijk maar één keer dat een weg open moet. Als er groot onderhoud of rioleringswerk gepland staat, probeer je dat te combineren met wat wij voor de doorfietsroute nodig hebben.”

Ook bewoners spelen een rol. “Zij zien direct wat er verandert in hun straat of wijk. Daarom moet je goed toelichten waarom je iets doet en wat het oplevert,” aldus Sander. “Mensen merken dat onmiddellijk.”

Fietsstraat Kalverdijk (Tuitjenhorn) , Gemeente Schagen

Op een kaart kun je veel uitleggen, maar buiten zie je pas wat een ontwerp betekent. 

Sander Kunst

De meeloopdagen boden Sander de kans om al deze onderdelen aan vakgenoten te laten zien. Hij koos voor een compact programma, waarin hij zelf vertelde over de achterliggende onderzoeken, de totstandkoming van de route en de regionale samenwerking. Daarna kwam de projectleider van de gemeente aan het woord over de technische keuzes, zoals ontwerpuitgangspunten, breedtes en de verschillende stakeholders. Zo kregen de deelnemers zicht op zowel de beleidsmatige als de uitvoerende kant.

Na de presentaties ging de groep naar buiten. Samen verkenden ze locaties waar al gewerkt is of waar projecten in voorbereiding zijn. “Op een kaart kun je veel uitleggen, maar buiten zie je pas wat een ontwerp betekent. Het maakt het gesprek concreet,” aldus Sander.

Inhoudelijke gesprekken vanuit drie invalshoeken

De deelnemers kwamen uit verschillende organisaties, waaronder Rijkswaterstaat, de Fietsersbond en de Nationale Bewegwijzeringsdienst. Die mix zorgde voor inhoudelijke gesprekken vanuit verschillende invalshoeken. De Fietsersbond vroeg bijvoorbeeld hoe de gemeente terugkoppelt wat er met hun input uit de ontwerpfase gebeurt. “Dat was een terechte opmerking,” zegt Sander. “We geven wel terugkoppeling, maar dat kan duidelijker. Zij gaven precies aan waar de behoefte zit.”

Rijkswaterstaat keek vooral naar proces en samenwerking. Hoe kom je tot één voorkeursroute in een regio met meerdere gemeenten en hoe stem je jaarplanningen en budgetten op elkaar af. “Dat soort vragen helpen om weer even naar het geheel te kijken,” zegt hij. De Nationale Bewegwijzingsdienst bracht het perspectief van zichtbaarheid en bewegwijzering in, wat nieuwe aandachtspunten opleverde voor de inrichting.

Bouwbord fietsstraat Kalverdijk , gemeente Schagen

Tijdens de rondrit zagen deelnemers waar al stappen zijn gezet en welke onderdelen nog in ontwikkeling zijn. Ook merkten ze op dat de gemeente Schagen en de regio voortvarend aan de slag zijn. “Dat bevestigt dat onze inzet vruchten afwerpt,” zegt Sander. “Deze trajecten vragen veel voorbereiding en afstemming, dan is het fijn om van andere professionals te horen dat je goed bezig bent.”

De kracht van het WOW-netwerk

Een belangrijk onderdeel van het succes van de excursie is volgens Sander de rol van Platform WOW. “Als ik deze excursie zonder WOW zou organiseren, zou ik niet weten wie ik moet uitnodigen. Via het platform komen mensen bij ons terecht, die er oprecht interesse in hebben. Deelnemers melden zich omdat zij inhoudelijke belangstelling hebben en ik hoef aan de werving niets te doen.”

Via Platform WOW komen mensen bij ons terecht, die oprecht interesse hebben in ons werk.

Sander Kunst

Sander heeft als deelnemer én als matchmaker aan de Meeloopdagen meegedaan en vanuit beide ervaringen overtuigd van de meerwaarde. “Het is echt een laagdrempelige manier om kennis te delen en je netwerk te versterken. Het vraagt weinig voorbereiding, levert goede gesprekken op en maakt de praktijk van het werk inzichtelijk. Met een eenvoudige presentatie, een collega die iets kan toelichten en een rondje langs projecten heb je volgens hem al een compleet programma. “Het is een investering die weinig kost en veel oplevert.”

Wil jij ook een meeloopdag aanbieden?

Lees hoe je je aanmeldt als matchmaker

Zelf een keer meelopen in 2026?

Bekijk het aanbod

Opening fietsstraat bij Sportlaan Warmenhuizen op 1 december 2025 , Pierre Mettes