De ‘W’ van wij - interview met Astrid Schoon

Astrid: “Wij zijn de stem van de assetmanager, de teamleider, de projectleider, de adviseur, de beheerder, die zijn of haar werk onder hoge druk moet uitvoeren en vooral wil leren van hoe anderen dingen hebben aangepakt."

Astrid Schoon heeft een schat aan ervaring als het gaat om infrastructuur, duurzaamheid, communicatie en samenwerking. Als programmamanager van Platform WOW heeft ze in anderhalf jaar tijd haar stempel weten te drukken. Wat zijn haar ambities en waar wil ze met het platform naartoe?

Over grenzen 

Astrid: “Met Platform WOW brengen we professionals bij elkaar die zich bezighouden met de instandhouding en het beheer van 142 duizend kilometer openbare wegen, 7 duizend kilometer vaarwegen, 17,5 duizend kilometer dijken en waterkeringen en ervoor zorgen dat er voldoende en schoon drinkwater is. We kunnen heel veel van elkaar leren en we hebben elkaar hard nodig. Zeker in deze tijd waarin de opgaven steeds complexer worden en het aantal mensen dat het werk moet en kan uitvoeren steeds kleiner wordt.”

Tijd, energie en geld

“We stimuleren samenwerking, geven een podium aan nieuwe ontwikkelingen en innovaties en delen kennis over onderwerpen, waarop mensen elkaar nog niet (voldoende) gevonden hebben. Het afgelopen jaar was dat bijvoorbeeld Klimaatneutrale en Circulaire Infra. Op Rijksniveau wordt weliswaar beleid ontwikkeld, maar veel gemeenten weten nog niet hoe ze er handen en voeten aan kunnen geven. In 2023 hebben we met een aantal partners verschillende regionale bijeenkomsten georganiseerd, waarbij gemeenten van elkaars praktijkvoorbeelden konden leren. Op die manier kun je als projectleider of teamleider bij een gemeente heel snel verder bouwen op de lessen die een ander al heeft geleerd. Dat scheelt veel tijd, energie en geld,” vertelt Astrid. 

Ander perspectief

Astrid: “Wij zijn de stem van de assetmanager, de teamleider, de projectleider, de adviseur, de beheerder, die zijn of haar werk onder hoge druk moet uitvoeren en vooral wil leren van hoe anderen dingen hebben aangepakt. Uit de respons die we op onze bijeenkomsten krijgen, blijkt dat de deelnemers hier veel behoefte aan hebben. Soms kijken we overigens breder naar wat er nodig is. De webinarreeks ‘Beheerder van de toekomst’ in 2023 was erop gericht om assetmanagers, beleidsmakers en bestuurders een ander perspectief op hun werk te geven. Want soms moet je juist ook even afstand nemen en met een helicopterview naar je werk kijken om nieuwe inspiratie te krijgen. Ook daar voorzien we in."

Laagdrempelige ontmoetingsplek

Natuurlijk scheelt het dat je voor de bijeenkomsten van Platform WOW niet hoeft te betalen. “Platform WOW is een laagdrempelige ontmoetingsplek voor álle collega’s van de (vaar-)weg en waterbeherende overheden. Wij zorgen ervoor dat je gelijkgestemde collega’s ontmoet, je successen en hoofdpijndossiers kunt delen en je netwerk uitbreidt. Dat is en blijft de basis.”

Continu in gesprek 

“En dat geeft ook meteen mijn ambitie voor de komende jaren weer. Platform WOW wil voorzien in wat beheerders nodig hebben en daarin bewegen we mee. Vaak wordt bij weg- en waterbeheer alleen gedacht aan het beheer aan het eind van de pijplijn, maar het gaat veel verder dan dat. We zijn verantwoordelijk voor het totale infrastructuursysteem: van begin tot eind. Dat houdt in dat we niet alleen zorgen voor goed beheer, maar ook aan de voorkant de juiste keuzes moeten maken voor vernieuwing, aanpassing en het nastreven van klimaatneutraliteit en circulariteit. Dit begint met bestuurlijke ambities en moet worden ingebracht in het beleid op een praktische manier.

Succesvolle uitvoering van onze ambities

Het is van cruciaal belang om de mensen van de werkvloer te betrekken en te luisteren naar wat er bij hen speelt. Hun kennis, ervaring en inzichten zijn van onschatbare waarde bij het maken van goede beslissingen. Met Platform WOW blijven we ervoor zorgen dat zij gehoord worden en dat hun behoeften en obstakels worden aangepakt, zodat de uitvoering van onze ambities succesvol kan zijn. Laten we dus continu in gesprek blijven, vragen stellen en feedback verzamelen, zodat we samen kunnen blijven verbeteren en optimaliseren,” besluit Astrid.