Terugkijken Infra Lunchlezing: Hoe is het nu met de tand-nok-viaducten?

Hoe staat het er nu voor? Wat is er sinds februari geleerd, veranderd of verbeterd?

Ondersteuningsconstructie bij Velperbroek. Bron: Mourik Infra

Over de lezing

Op 9 december 2024 kondigde Rijkswaterstaat aan dat de viaducten op de A12 bij knooppunt Velperbroek nabij Arnhem werden afgesloten voor zwaar verkeer wegens een constructief veiligheidsrisico. Uit analyses bleek dat zonder maatregelen piekbelastingen tot bezwijken van de tandopleggingen konden leiden.

In februari dit jaar gingen we al tijdens een Infra Lunchlezing in op de bredere familiebenadering. Betonnen viaducten met tandopleggingen vormen een unieke groep constructies die intensieve monitoring en onderhoud vereisen. Incidenten, zoals de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer, benadrukken de urgentie hiervan.

Het onderwerp is sindsdien volop in ontwikkeling gebleven. Rijkswaterstaat, gemeenten en kennisinstellingen werken aan onderzoek, risicobeoordelingen en herstelstrategieën. Maar hoe staat het er nu voor? Wat is er sindsdien geleerd, veranderd of verbeterd?

Kijk de lezing terug (1 uur)

Inhoud

In deze update-lunchlezing nemen we je mee in de huidige stand van zaken rondom tand-nok-viaducten, waar verschillende experts aan het woord komen:

  • Dick Schaafsma, strategisch adviseur bruggen en viaducten bij Rijkswaterstaat, senior-adviseur betonnen bruggen en viaducten bij Rijkswaterstaat. Dick adviseert aan de ene kant het assetmanagement over de prioritering van bruggen en viaducten om ze te vervangen of renoveren, en aan de andere kant adviseert hij de serviceprovider, de productie, hoe dit sneller, goedkoper, met minder mensen en voorspelbaarder kan worden uitgevoerd. Ook duurzamer en met minder hinder.
  • Marcel Willemse, Provincie Noord-Holland. Marcel is senior technisch adviseur Kunstwerken bij de provincie. Hij verzorgt de technische advisering rond ontwerp en constructieve veiligheid van bruggen, viaducten, sluizen en andere kunstwerken. Dat doet hij vanaf de planfase, door de realisatiefase heen, tot en met de beheerfase. Recent voerde hij een eerste quickscan uit naar mogelijk verdachte objecten met tandopleggingen en adviseerde hij over noodzakelijke kortetermijnmaatregelen en structurele hersteloplossingen voor de lange termijn.

Sprekers

Profielfoto van Dick Schaafsma. Bron: Linkedin

Dick Schaafsma

Rijkswaterstaat

Strategisch Adviseur Bruggen en Viaducten

Marcel Willemse

Provincie Noord-Holland

Senior adviseur constructieve veiligheid kunstwerken

Samenwerkingspartners

Beton
Video Infra Lunchlezing: Problematiek met tandoplegging bij betonnen viaducten
Assetmanagement
Terugblik Infra Dialoog: Hoe robuust zijn onze viaducten?
Vervanging en renovatie
Terugblik Infra Lunchlezing Samenwerken met wrijving: waarom relationele contracten juist meer schuren
Assetmanagement
Terugblik Infra Dialoog Aanbestedingen: Is de problematiek gelijk voor grote en kleine opdrachten?
Vervanging en renovatie
Terugkijken Infra Lunchlezing: Duurzaam assetmanagement van oude constructies op houten paalfunderingen
Assetmanagement
Terugblik Infra Dialoog: Beheren van erfgoed in de infra
Vervanging en renovatie
Terugkijken Infra lunchlezing: een kijkje in het Grondstoffendepot van Utrecht
Assetmanagement
Terugblik Infra Dialoog Fouten, falen en risico's; hoe gaan we ermee om?
Vervanging en renovatie
Video Infra Lunchlezing: Assetmanagement in de praktijk is weerbarstig
Assetmanagement
Terugkijken Infra Lunchlezing: Circulair assetmanagement: Hoezo circulair, hoe doe je dat?
Assetmanagement
Terugkijken Infra Dialoog: Assetmanagement; een kort overzicht
Assetmanagement
Terugkijken Infra Dialoog: Data-gedreven Assetmanagement
Bruggen
Terugkijken Infra Lunchlezing Weerbare infrastructuur: Bruggenbeheer in tijden van klimaatverandering
Assetmanagement
Terugkijken Infra Dialoog: Circulair Assetmanagement