Duurzaam asfaltonderhoud aan de Teunis Spekbaan

Duurzame oeververvanging langs het Noordhollandsch Kanaal in Den Helder

Bron: gemeente Someren

Projectbeschrijving

Bij het onderhouden van wegen is ook duurzaamheid belangrijk. Dat betekent: op het juiste moment het juiste onderhoud doen. En zorgen dat het onderhoud zelf ook duurzaam is. Bijvoorbeeld door asfalt te gebruiken met veel hergebruikt materiaal.

In mei is een deel van de Teunis Spekbaan in Someren op een duurzame manier aangepakt. Normaal gesproken zou dat gebeuren door asfalt te verwijderen en af te voeren en nieuw asfalt te produceren, aan te voeren en te 

In dit geval leende de situatie zich voor een nieuwe aanpak. De Teunis Spekbaan was één van de eerste plekken in Nederland waarbij de BSM-Methode (Bitumen geStabiliseerd Materiaal) is toegepast. Daarbij is door BAM Infra het oude asfalt ter plaatse koud hergebruikt als nieuw asfaltlaag. Dit nieuwe wegdek bestaat dan voor 97% uit materiaal dat er al ligt. Daarna komt er nog een dunne laag nieuw (lage temperatuur) asfalt bovenop. De levensduur is even lang als bij een traditionele aanpak.

Deze manier van werken is net zo goed als de traditionele manier, maar beter voor het milieu:

  • De CO2-uitstoot is 50% lager.
  • Er is 85% minder nieuw bouwmateriaal nodig.
  • Er is 80% minder transport nodig

Projectdetails

Regio: Provincie Noord-Brabant

Samenwerkingspartners: gemeente Someren en BAM Infra

Relevant voor: gemeenten, provincies en waterschappen

Contactpersoon

Sander Nooijen

Gemeente Someren

Beleidsmedewerker openbare ruimte

Bekijk meer praktijkvoorbeelden