De 'next' beheerder
Scholieren (basis-en middelbaaronderwijs), studenten en young professionals zijn allemaal in potentie de ‘next’ beheerder ofwel de beheerder van de toekomst, mits we daar de dag van vandaag aandacht aan besteden. Jaarlijks vinden er namelijk minder studenten hun doorgang naar de infrasector en het beheerders vak. Dat is zonde, want het ‘beheerdersvak’ heeft zoveel te bieden. Feit is dat deze nieuwe generatie ook nodig hebben om tot innovatie oplossingen te komen voor de ‘grote’ maatschappelijke opgaven. Anders denken en anders doen, dat is waar zij wellicht de beste in zijn en nog beter worden door aandacht van jou.
Door middel van onderwijsprojecten voor scholieren, maar ook netwerkactiviteiten voor young professionals, betrekken wij de jonge weg- en waterbeheerders bij ons mooie vak. Hiermee hopen we hen te enthousiasmeren voor het beheerdersvak en jou als beheerder te inspireren hen meer te betrekken bij de opgave van vandaag én morgen.
Jongeren denken mee over echte praktijk vraagstukken
Onderzoek wijst uit dat scholieren hun studiekeuze sterk laten bepalen door wat ze kennen, wat ze leuk vinden en door de baankans. Weg- en waterbeheer ligt niet altijd binnen hun scope, net als het werken bij een van de overheden, terwijl dit in de branche juist grote werkgevers zijn. Het versterken van de samenwerking, zoals de samenwerking tussen Platform WOW en Stichting Technasium, is een belangrijke zet om steeds meer scholieren kennis te laten maken met het vak van weg- en waterbeheerder. Met een onderwijsvorm die enthousiasmeert en activeert, gaan jongeren aan de slag met vraagstukken over de inrichting van Nederland. Ze denken mee over uitdagingen zoals het fileprobleem, wateroverlast, hergebruik van kunstwerken en mobiliteit van de toekomst i.c.m. verkeersveiligheid.
Instroom jongeren vergroten
Platform WOW richt zich op de jonge generatie (scholieren, studenten en young professionals) met initiatieven als ontwerpwedstrijden, hackathons en door te participeren in projecten die binnen het onderwijscurriculum worden aangeboden in de vorm van meerschoolse opdrachten. Hierin trekt Platform WOW op met bijvoorbeeld Stichting Technasium, Techniek Nederland, Bouwend Nederland en de Watercampus. Om samen de ambitie ten aanzien van jongeren instroom in het vakgebied waar te maken. Met als einddoel dat er steeds een nieuwe lichting professionals klaar staat om de opgaven aan te pakken.
Praktijkvoorbeelden
Praktijkvoorbeelden van lopende activiteiten om jongeren te enthousiasmeren zijn de meerschoolse opdrachten met scholieren. Scholieren tussen de 12- en 18 jaar gaan in opdracht van Platform WOW en Stichting Technasium aan de slag met een actuele opgave een beheerder. Zo denken onderbouwleerlingen van vier technasiascholen mee bij een groot smart mobility vraagstuk van de gemeente Delft. En wordt er een hackathon Technasium georganiseerd waarin 50 bovenbouwleerlingen aan de slag gaan met drie uitdagende casussen van Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat en Gemeente Helmond.
Nieuwe denkkracht
Samen staan we sterk. Heb jij een casus wat je graag wil uitvoeren met ‘de beheerder van de toekomst’? Of wil je als organisatie samen met ons een evenement organiseren om de next beheerder te enthousiasmeren? Neem dan contact op met Samantha Wicht.