Gewoon bijzonder: Luurt Glas van Groningen Seaports

Luurt: “Ik moet overal wat vanaf weten, maar kan nergens écht de specialist in zijn."

In onze rubriek ‘Gewoon bijzonder’ zetten we collega’s in het zonnetje. Zij doen ‘gewoon’ hun werk en leveren daarmee een bijzondere bijdrage aan veilige en bereikbare wegen en wateren. Luurt Glas is assetmanager droge infra bij Groningen Seaports.

Geen klassieke wegbeheerder 

Groningen Seaports is geen klassieke wegbeheerder, maar heeft toch 100 kilometer weg,  een paar honderd hectare industrieterrein en een aantal havens in beheer. Luurt: “We zijn een speciaal sectorbedrijf doordat de twee gemeenten en provincie Groningen aandeelhouder zijn. Zij zijn juridisch beheerder van de wegen binnen het areaal. Mijn verantwoordelijkheid ligt bij het functionele beheer en onderhoud van de wegen en terreinen. Het gebied bestaat uit de Eemshaven en het havengebied van Delfzijl. Vergeleken bij Amsterdam en Rotterdam zijn we een klein havenbedrijf, maar we proberen ons wel te profileren. In de Eemshaven als energiehub en in Delfzijl met groene circulaire chemie. Er wordt weleens gekscherend gezegd dat we een industrieterrein zijn met havenfaciliteiten.”

Van onderhoudsplannen tot gladheidsbestrijding 

Wat in een grotere organisatie door veel verschillende mensen wordt gedaan, doen ze bij Groningen Seaports met een kleine club. Al opsommend wordt het duidelijk dat Luurt heel breed georiënteerd is. Luurt: “Ik moet overal wat vanaf weten, maar kan nergens écht de specialist in zijn. Mijn werk gaat bijvoorbeeld over het maken van onderhoudsplannen voor de droge infra, het wel en niet toestaan van exceptionele transporten en aanvragen voor wegopbrekingen behandelen. Ondertussen draai ik ook buiten kantoortijden de storingsdienst en in de wintermaanden voer ik gladheidsbestrijding uit. Ik weet vaak ‘s ochtends niet wat er ‘s middags gaat gebeuren.”

Ik word ook ingevlogen bij potentiële klanten om hun eisen of wensen te onderzoeken. Dat kan gaan over de hoogte van de hekken om hun toekomstige terrein, waar de in- en uitritten moeten komen of dat er mogelijk nieuwe wegen aangelegd moeten worden.

Luurt Glas

Met een mooie club mensen grote projecten neerzetten

Van huis uit is Luurt een weg- en waterbouwer. Twee jaar geleden maakte hij de overgang naar Groningen Seaports. Luurt: “Ik kwam vanuit de aannemerij in een meer politieke omgeving terecht. De directheid uit de aannemerij wordt niet altijd en overal op prijs gesteld, merk ik. Daar werk ik met alle liefde aan want ik heb het enorm naar mijn zin. Rijdend door het gebied, geniet ik van alles wat er zich afspeelt. Ik rijd de Eemshaven binnen en zie enorme windmolenonderdelen liggen. Die gaan op transport. In de voorbereiding daarvan ben ik nauw betrokken geweest. Dan realiseer ik me des te meer dat het fantastisch is wat we hier met elkaar neerzetten.”

Luurt Glas hurkt bij wegwerkzaamheden

De vertaling van natuurwetgeving naar de praktijk

Een van de uitdagingen in Luurt zijn werk, is de wetgeving en het beleid dat er in Nederland op na wordt gehouden. Luurt: “Ik heb veel te maken met de natuurwetgeving en constant veranderende klantvragen. Hoe vertaalt een wettekst zich naar de praktijk, naar de uitvoering? Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen die te maken heeft met de wetgeving het ook begrijpt. Voorheen gebruikten we een gedragscode waarin de natuurwetgeving vertaald werd naar een werkdocument. In situaties waar de natuurwetgeving gold, konden we zo sneller keuzes maken en handelen. Met de ingang van de Omgevingswet kunnen we onze eigen gedragscode niet meer gebruiken. Nu werken we samen met Havenbedrijf Rotterdam aan een nieuwe code.”

Je kunt heel gedreven zijn op samenwerking, maar als er geld bij komt kijken, komt er een moment dat het juridisch vastgelegd moet worden. Terwijl je zelf dan zoiets hebt: we weten welke richting we op willen, maar meer nog niet. Het zijn geen showstoppers maar dat maakt het wel uitdagend.

Luurt Glas

Diversiteit in het WOW-regiobestuur Noord-Oost Nederland 

Sinds kort is Luurt lid van het WOW-regiobestuur in Noord-Oost Nederland. Luurt: “Mijn eerste kennismaking met het platform was een kennismiddag in Assen. Mijn aanmelding had nogal wat voeten in de aarde want de bijeenkomst was uitsluitend voor beheerders van overheden. Bij wijze van uitzondering mocht ik toch komen en kwam ik in gesprek met de voorzitter van het regiobestuur. Hoewel er voornamelijk teammanagers in het regiobestuur zitten, denk ik dat diversiteit in organisatie en functie goed is voor een bredere blik. Als assetmanager droge infra zit ik dichter op het werk buiten. Dat komt goed uit want in de doelgroep van Platform WOW zitten veel techneuten. Ik denk dat het techneut-eigen is om vrij snel genoegen te nemen met wat er is. En als er wat georganiseerd wordt, is dat leuk. Maar om uit te spreken: ‘ik zou dit of dat wel willen’, dat gebeurt eigenlijk niet. Ik hoop dat ik een deel van de behoefte kan vertalen naar behulpzame activiteiten voor het netwerk.”

De wegbeheerder van de toekomst: een vakman of informatiebeheerder? 

Een vraagstuk waar Luurt zijn hoofd over breekt, is de ontwikkeling van de toekomstige wegbeheerder. Luurt: “Ik vraag me af hoe de rol in de toekomst wordt vervuld. Is het een vakman die alle ins en outs op technisch gebied weet, zoals het asfalt, fundering of schades? Of is het een persoon die weet op welke knop hij moet drukken bij een bepaald schadebeeld en dat er dan een passende oplossing uit het systeem komt rollen? Ook de rol die kunstmatige intelligentie gaat spelen houdt mij bezig. Naar mijn mening zijn dit zaken waar je nog veel mee kan in het WOW-netwerk.”

Flexibiliteit in mijn agenda vind ik belangrijk. Om bijvoorbeeld klantvragen dezelfde dag nog te behandelen. Telefonisch of op locatie bij de klant. Maar ook om rond te rijden op het areaal en te zien hoe het areaal erbij staat.

Luurt Glas
Weg wordt geasfalteerd bij Groningen Seaports. Naast de weg is een zonnepark en staan windmolens.

Neem contact op met Luurt

Luurt Glas

Luurt Glas

Groningen Seaports

Assetmanager