“Zet navigatiesystemen en apps in om het verkeer veiliger te laten doorstromen”
Hoe kunnen wegbeheerders navigatiesystemen en apps beter gebruiken om verkeer te sturen en te informeren? Zodat het verkeer beter en veiliger kan doorstromen? Op 28 januari vertelden Martijn Elting van Sweco en Geert van der Heijden van RoyalHaskoningDHV hierover tijdens de eerste van een reeks bijeenkomsten over Smart Mobility. We interviewden Martijn om hier verder op in te gaan.
De bijeenkomst is uitermate geschikt voor verkeerskundigen bij gemeenten en provincies. Waarom mogen zij deze bijeenkomst niet missen?
“Wij geven hen concrete tips over hoe zij serviceproviders als Google, TomTom en Here kunnen inzetten om verkeer te sturen en te informeren. Want weggebruikers volgen niet altijd meer de reguliere bewegwijzering, zij vertrouwen vaak blind op hun navigatiesysteem. Terwijl die informatie niet altijd klopt. Kaartmateriaal komt regelmatig niet overeen met de werkelijkheid, eenrichtingswegen worden soms niet aangegeven en snelheden kloppen niet altijd. Daarnaast wordt verkeer over wegen gestuurd die we als wegbeheerder liever willen ontlasten. Door te zorgen dat de informatie in deze systemen overeenkomt met de daadwerkelijke situatie op de weg, kunnen we ongewenste situaties vermijden.”
Kun je een voorbeeld geven?
“Stel er is een ongeluk op de snelweg gebeurd. Het komt voor dat serviceproviders het verkeer dan omleiden door een woonwijk waar veel kinderen op straat zijn. Dat is geen veilige situatie. Door afstemming met deze serviceproviders kunnen we zo’n situatie vermijden. Wij wegbeheerders vergroten de capaciteit op de wèl gewenste route door verkeerslichten langer groen te geven, de serviceproviders leiden het verkeer langs deze route. Hetzelfde kunnen we doen bij evenementen, wegwerkzaamheden, het geven van vooraankondigingen en nog veel meer.”
Wat is jullie voornaamste advies in deze bijeenkomst?
“Maak gebruik van deze relatief nieuwe maar effectieve middelen om verkeer te sturen en te informeren. Dat kan je individuele wegbeheerder met serviceproviders doen, maar dat is relatief veel werk. Het is daarom verstandig samen te werken met andere wegbeheerders in regionale samenwerkingsverbanden. Geert vertelt tijdens de sessie onder andere over het samenwerkingsverband Smartwayz van de provincie Noord-Brabant en verschillende gemeenten. Hij laat zien hoe Smartwayz werkt en wat de voordelen zijn. Elke grote regio heeft zo’n samenwerkingsverband, maak daar gebruik van. Zo hoef je het maar één keer te organiseren en kun je makkelijker afspraken maken.”