Introductie
In februari 2025 bespraken we in de lunchlezing de problematiek van tandopleggingen bij betonnen viaducten, een onderwerp dat sindsdien volop in ontwikkeling is gebleven. Rijkswaterstaat, gemeenten en kennisinstellingen werken aan onderzoek, risicobeoordelingen en herstelstrategieën. Maar hoe staat het er nu voor? Wat is er sindsdien geleerd, veranderd of verbeterd?
Programma
In deze update-lunchlezing nemen we je mee in de huidige stand van zaken rondom tand-nok-viaducten, waar verschillende experts aan het woord komen:
- Dick Schaafsma, strategisch adviseur bruggen en viaducten bij Rijkswaterstaat of Kees Jan van der Wilt, senior-adviseur betonnen bruggen en viaducten bij Rijkswaterstaat.
- Dick adviseert aan de ene kant het assetmanagement over de prioritering van bruggen en viaducten om ze te vervangen of renoveren, en aan de andere kant adviseert hij de serviceprovider, de productie, hoe dit sneller, goedkoper, met minder mensen en voorspelbaarder kan worden uitgevoerd. Ook duurzamer en met minder hinder.
- Kees Jan is gespecialiseerd in het beoordelen van tand-nokconstructies. Daarnaast adviseert hij over handelingsperspectieven bij betonconstructies die gebreken vertonen - zoals tand-nokconstructies - voor de korte termijn en voor de lange termijn.
- Dick adviseert aan de ene kant het assetmanagement over de prioritering van bruggen en viaducten om ze te vervangen of renoveren, en aan de andere kant adviseert hij de serviceprovider, de productie, hoe dit sneller, goedkoper, met minder mensen en voorspelbaarder kan worden uitgevoerd. Ook duurzamer en met minder hinder.
- Marcel Willemse, Provincie Noord-Holland. Marcel is senior technisch adviseur Kunstwerken bij de provincie. Hij verzorgt de technische advisering rond ontwerp en constructieve veiligheid van bruggen, viaducten, sluizen en andere kunstwerken. Dat doet hij vanaf de planfase, door de realisatiefase heen, tot en met de beheerfase. Recent voerde hij een eerste quickscan uit naar mogelijk verdachte objecten met tandopleggingen en adviseerde hij over noodzakelijke kortetermijnmaatregelen en structurele hersteloplossingen voor de lange termijn.
Knooppunt Velperbroek
In knooppunt Velperbroek in de A12 bij Arnhem liggen vier viaducten die een tand-nokconstructie hebben.
Tijdens inspecties en na herberekening werd duidelijk dat de staat van deze tanden en nokken ernstig genoeg was om direct actie te ondernemen. Welke handelingsperspectieven heeft de wegbeheerder? Hoe is de afweging gemaakt welke beheersmaatregelen het meest verstandig zijn?
En hoe hebben deze beheersmaatregelen uitgepakt na monitoring? En wat zou het advies aan de wegbeheerder in de toekomst zijn bij vergelijkbare problemen?
Waarom deelnemen
-
Blijf op de hoogte van de nieuwste inzichten rondom tandopleggingen.
-
Leer van andere beheerders hoe zij risico’s signaleren en aanpakken.
Aanleiding
Op 9 december 2024 kondigde Rijkswaterstaat aan dat de viaducten op de A12 bij knooppunt Velperbroek nabij Arnhem werden afgesloten voor zwaar verkeer wegens een constructief veiligheidsrisico. Uit analyses bleek dat zonder maatregelen piekbelastingen tot bezwijken van de tandopleggingen konden leiden. In februari dit jaar gingen we al tijdens een Infra Lunchlezing in op de bredere familiebenadering. Betonnen viaducten met tandopleggingen vormen een unieke groep constructies die intensieve monitoring en onderhoud vereisen. Incidenten, zoals de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer, benadrukken de urgentie hiervan.