Introductie
Op donderdag 25 mei voeren we de dialoog met elkaar over de aanbesteding van 40 bruggen in Vlaanderen. Onze Vlaamse collega’s benaderen deze opgave met een vernieuwende aanpak. Wat kunnen we van hen leren als het gaat over onze eigen vervangings- en renovatieopgave?
Monsterklus met één aanbesteding en één aannemer
De Vlaamse overheid pioniert met één aanbesteding en één aannemer voor de vernieuwing van veertig vaste bruggen. “Dat is nog nooit eerder gebeurd hier”, aldus de beheerders. Daar kan Nederland nog wat van opsteken. Nederlandse architecten ontwerpen de blauwdruk voor deze monsterklus.
Zo’n 200 verouderde bruggen in Vlaanderen moeten de komende jaren dringend vernieuwd worden. En dat pakken de zuiderburen helemaal anders aan. De vervanging van tientallen bruggen, ontwerp én uitvoering, komt in handen van één hoofdaannemer. De bruggen zijn in beheer van twee verschillende overheidsinstellingen. En liggen ook nog eens verspreid over hemelsbreed zo’n 200 kilometer, in hoofdwegen en vaarroutes van Brugge tot Hasselt.
Dit keer hebben we twee Vlaamse vakgenoten uit de sector die de dialoog kort inleiden en met jou delen hoe zij vanuit hun eigen praktijk met deze opgave omgaan:
- Jan van Rensbergen van MOW Vlaanderen (Departement Mobiliteit en Openbare werken)
- Marc Decoo van MOW Vlaanderen (Departement Mobiliteit en Openbare werken
Vervolgens gaan we in kleine groepjes met elkaar in gesprek. Om 09.00 uur vindt de plenaire terugkoppeling plaats.