Lunchlezing Bruggen: Boogviaducten en adaptief bouwen in het SBIR-proces Circulaire viaducten

Afwerken, dichten en aansmeren van gaten van het viaduct Zuidkade bij de Verlengde A4

Afwerken, dichten en aansmeren van gaten van het viaduct Zuidkade bij de Verlengde A4

Introductie

Op woensdag 13 oktober organiseren we samen met Platform Bruggen de laatste lunchlezing in de reeks van drie over SBIR Circulaire viaducten. Het onderwerp is boogviaducten en adaptatief bouwen. 

Na een aftrap door Platform Bruggen, vertellen vier consortia over de resultaten, opbrengsten en uitdagingen van hun innovatieve boogconstructie:

  • ViCi (Boskalis, ABT, Martens, Integraaljagers)
  • Honeycomb (Studio Rap, Bruil, Movares, Dywidag en K_Dekker)
  • Circulaire boogviaduct (NV Besix SA, Ney & Partners NL)
  • Variaduct (Civiele technieken deBoer B.V., Arcadis, Rebel)

Praktische informatie

Locatie
Online
Evenementdatum
13 oktober 2021
Tijd
12.30 - 13.30 uur
Kosten
Geen
Doelgroep
Beheerders van infrastructurele objecten
Contactpersoon WOW
Jetske Eefting
Jetske Eefting
Programmasecretaris

Samenwerkingspartners

Platform WOW
Platform Bruggen

Programma

ViCi (Boskalis, ABT, Martens, Integraaljagers)

Het bouwsysteem bestaat uit een terugwinbare modulaire betonnen boogconstructie en onderbouw. De betonnen boogconstructie zorgt voor een efficiënte krachtsafdracht en maakt stootplaten overbodig. Alle elementen zijn demontabel en hebben gestandaardiseerde afmetingen en verbindingen. Hierdoor is het systeem herbruikbaar en uitwisselbaar op elementenniveau. De asfaltverharding, hemelwaterafvoer en kabels en leidingen liggen op en in het grondpakket op de boogconstructie en vormen geen belemmering bij hergebruik van het systeem.

Honeycomb (Studio Rap, Bruil, Movares, Dywidag en K_Dekker)

Het circulaire viaduct Honeycomb bestaat uit een 3DCP modulaire boogconstructie met daarop een grondlichaam. De boogconstructie is samengesteld uit blokken met een lichte holle structuur. De blokken worden bij elkaar gehouden door drukspanningen uit de boogwerking, bij extreme belastingen aangevuld met drukspanning uit de voorspankabels. Het grondlichaam op de geprinte boog wordt gestabiliseerd met duurzame geogrids en spreidt de puntlasten vanuit het verkeer. Het grondlichaam als intermediair tussen brugdek en wegdek biedt kansen voor het toevoegen van andere circulaire deeloplossingen als bijvoorbeeld wegdek, (houten)geleiderail en voor een groene landschappelijke inpassing.

Circulaire boogviaduct (NV Besix SA, Ney & Partners NL)

Het Circulaire Boogviaduct resulteert in een substantiële materiaalreductie door Ultra Hoge Sterkte Vezel versterkt Beton (UHSVB) toe te passen in dé ultieme buigingsvrije vorm: de drukboog. Een modulair, demonteerbaar en herbruikbaar viaduct van UHSVB-elementen met een levensduur tot 200 jaar en herbruikbare funderingspalen. Landhoofden van circulair en cementloos geo polymeer beton waar granulaat van oude viaducten als 100% hergebruikte bouwstoffen opnieuw wordt toegepast.

Variaduct (Civiele technieken deBoer B.V., Arcadis, Rebel)

Het variaduct bestaat uit slanke stalen deksecties waarmee een grote gewichtsreductie kan worden bereikt. Een fundering zonder palen, de lichte constructie maakt het mogelijk om paalfundaties in 9 van de 10 gevallen achterwege te laten. Kolommen met vijzelvoorziening: een efficiënte mitigerende maatregel voor het risico van ongewenste verschilzettingen. Onderbouw van prefab beton elementen: dit maakt de onderbouw volledig modulair en remontabel.

Reeks van drie: SBIR Circulaire viaducten

Dit is de derde (en daarmee laatste) bijeenkomst in een reeks van drie waarin de Strategic Business Innovation Research, kortweg SBIR met focus op Circulaire viaducten wordt behandeld. SBIR is een manier van inkopen waarmee de innovaties in de markt worden gestimuleerd. Op 15 september, 29 september en 13 oktober lichten we verschillende aanbiedingen van het SBIR proces uit. Vanuit de combinatie van opdrachtgever, aannemer en/of adviesbureau krijg je diepere inzichten uitgelegd over de vraagstelling, technische oplossing en achterliggende overwegingen. 

SBIR Circulaire Viaducten

De ambitie om circulair te werken geldt ook voor het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten en bruggen. Een enorme uitdaging met een flinke urgentie en daarmee ook veel marktpotentie. Om tot een werkende en economisch verantwoorde oplossing te komen werkt Rijkswaterstaat in de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten samen met de markt. Het hele proces beslaat negen stappen, waarvan de eerste zeven nu zijn afgerond. Meer weten? Bekijk dan de handige links hieronder.

Reeks lunchlezingen Bruggen

In de reeks lunchlezingen over bruggen krijg je innovatieve inzichten en praktijkvoorbeelden uit eerste hand van professionals uit het netwerk aangereikt. Hierbij staat de inhoud centraal: wat en hoe? We maken een vertaalslag naar jouw werk: waar begin je en welke ingrediënten heb je hiervoor nodig? Georganiseerd door Platform Bruggen en Platform WOW.