Lunchlezing Bruggen: Biobased en adaptief bouwen in het SBIR-proces Circulaire viaducten

Twee wegwerkers zetten elementen van het viaduct tussen IJzendijke en Schoondijke in Zeeuws-Vlaanderen tegen elkaar

Twee wegwerkers zetten elementen van het viaduct tussen IJzendijke en Schoondijke in Zeeuws-Vlaanderen tegen elkaar

Introductie

Samen met Platform Bruggen vervolgen we de reeks lunchlezingen op woensdag 29 september van 12.30 - 13.30 uur. Het onderwerp is Biobased en adaptief bouwen. De lezing wordt geopend door Platform Bruggen. Kees Quartel van Rijkswaterstaat introduceert het thema SBIR Circulaire viaducten. Vervolgens behandelen vier consortia hun haalbaarheidsonderzoek. Ze nemen ons mee in de resultaten en opbrengsten van de haalbaarheidsstudies binnen deze SBIR-oproep. 

Praktische informatie

Locatie
Online
Evenementdatum
29 september 2021
Tijd
12.30 - 13.30 uur
Kosten
Geen
Doelgroep
Beheerders van infrastructurele objecten
Contactpersoon
Jetske Eefting
Jetske Eefting
Programmasecretaris

Over dit evenement

Vier consortia behandelen hun haalbaarheidsonderzoek van de SBIR Circulaire viaducten. Ze nemen ons mee in de resultaten en opbrengsten van de haalbaarheidsstudies binnen deze SBIR-oproep. 

Casus 1. Modulair viaduct Bögl 

Een compleet demontabele / remontabele oplossing waarbij een samenstel van betonnen dekplaten met minimale wapening en van cementloos beton en stalen hoofdliggers op een onderbouw van landhoofden uit bouwblokken en pijlers draagt, beiden uit Umwelt Beton Bögl (een door Max Bögl ontwikkelt geopolymeer beton). Met deze gestandaardiseerde elementen, die een levensduur van 200 jaar hebben, kan 85% van de RWS kunstwerken worden vervangen. Door Max Bögl Nederland.

Casus 2. Viaductbehout Modulair standaard hout-beton liggersysteem

Dit circulaire viaduct bestaat uit een prefab hout-beton liggersysteem met een overspanning tot maximaal 35 meter. 70% van de viaducten, uit het areaal van Rijkswaterstaat, zijn ermee te vervangen. De prefab ligger heeft een breedte van 1,6 meter en bestaat voor ¼ deel uit gerecycled beton (rijvloer) en ¾ deel uit Europees vurenhout. Het hout wordt beschermd tegen weersinvloeden door de beton. Hierdoor heeft het systeem een levensduur van minimaal 100 jaar. Consortia gevormd door Mobilis B.V., IPV Delft, Rutte Groep, HekoSpanten, Miebach.

Casus 3. BoLT Bridges of Laminated Timber

Het BoLT-ontwerp maakt gebruik van los maakbaar kruislaaghout en gelamineerd hout in een verkeersviaduct. Het concept is geschikt voor renovatie-opgaven en nieuwbouw. Zowel bij renovatie als bij nieuwbouw is het geringere gewicht van hout in vergelijking met beton een voordeel in transport, montage en onderbouw (bij renovatie behoud van onderbouw, bij nieuwbouw een lichtere onderbouw). Consortia gevormd door Heijmans Infra BV, Arup, Schaffitzel.

Casus 4. BioV Biobased Verkeersviaduct 

Dit verkeersviaduct is gemaakt van het materiaal biocomposiet. Daarbij wordt het ontwerp demontabel en worden de duurzaamheidseigenschappen van het materiaal gekwantificeerd. Het sterke punt van een constructie uit bio based composiet is het lichte gewicht in combinatie met de grote elementen. Dit versnelt het bouwtempo en reduceert materieelinzet, (verkeers-) hinder en bouwruimte. De oplossing is een beoogde doorontwikkeling van de fietsbrug van biocomposiet die deze combinatie in opdracht van de Provincie Friesland realiseerde in Ritsumasyl. Consortia gevormd door Witteveen+Bos, Strukton Civiel, Delft Infracomposites.

Reeks van drie: SBIR Circulaire viaducten

Dit is de tweede bijeenkomst in een reeks van drie lunchlezingen waarin de Strategic Business Innovation Research, kortweg SBIR met focus op Circulaire viaducten wordt behandeld. SBIR is een manier van inkopen waarmee de innovaties in de markt worden gestimuleerd. We gaan direct in een stroomversnelling: op 15 september, 29 september en 13 oktober lichten we verschillende aanbiedingen van het SBIR proces uit. Vanuit de combinatie van opdrachtgever, aannemer en/of adviesbureau krijg je diepere inzichten uitgelegd over de vraagstelling, technische oplossing en achterliggende overwegingen. 

SBIR Circulaire Viaducten

De ambitie om circulair te werken geldt ook voor het aanleggen, vervangen en renoveren van viaducten en bruggen. Een enorme uitdaging met een flinke urgentie en daarmee ook veel marktpotentie. Om tot een werkende en economisch verantwoorde oplossing te komen werkt Rijkswaterstaat in de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten samen met de markt. Het hele proces beslaat negen stappen, waarvan de eerste zeven nu zijn afgerond. Meer weten? Bekijk dan de handige links hieronder.

Reeks lunchlezingen Bruggen

In de reeks lunchlezingen over bruggen krijg je innovatieve inzichten en praktijkvoorbeelden uit eerste hand van professionals uit het netwerk aangereikt. Hierbij staat de inhoud centraal: wat en hoe? We maken een vertaalslag naar jouw werk: waar begin je en welke ingrediënten heb je hiervoor nodig? Georganiseerd door Platform Bruggen en Platform WOW.

Sprekers

Kees Quartel
Kees Quartel
Rijkswaterstaat
Senior Adviseur Bruggen en Viaducten
Anne Schotman - Hiemstra
Anne Schotman - Hiemstra
Mobilis TBI
Tendermanager
Arno van Wittmarschen
Arno van Wittmarschen
Max Bögl Nederland B.V.
Manager Projectbeheersing
Edwin Thie
Edwin Thie
Arup (Bridges and Circular Economy)
Senior engineer
Stephanie Lamerichs
Stephanie Lamerichs
Witteveen+Bos
Teamleider Circulaire Infrastructuur

Samenwerkpartners

Platform WOW
Platform Bruggen
Bruggen
Lunchlezing Bruggen: Boogviaducten en adaptief bouwen in het SBIR-proces Circulaire viaducten
Assetmanagement
Terugkijken: Lunchlezing Bruggen over innovatief, voorspellend en kostenbesparend onderhoud in de praktijk
Bruggen
Terugkijken: lunchlezing Bruggen over hergebruik in het SBIR-proces