Introductie
In het Europese project SOCRATES2.0 hebben wegbeheerders en marktpartijen gezamenlijk nieuwe vormen van publiek privaat samenwerken voor verkeersmanagement beproefd en deze vertaald in een concreet aantal proeven in vier Europese steden (Kopenhagen, München, Antwerpen en Amsterdam). Dat vormgeven van die proeven heeft aardig wat onderlinge gesprekken en discussies opgeleverd. Want al snel loop je samen aan tegen de Braess paradox. De wat? Nou, die paradox houdt simpelweg in dat niet voor álle weggebruikers de reistijd kan verbeteren als je de netwerkprestatie in totaal verbetert. Het verkeer heeft daarmee veel weg van een sociaal dilemma.
Binnen SOCRATES2.0 kwamen we die sociale dilemma’s ook in de samenwerking tegen. Maar bleek ook dat je sociale dilemma’s - en dan vooral ook hoe weggebruikers daarop reageren - ook weer slim in te kunnen zetten om de Braes paradox grotendeels op te lossen.
Klinkt dit allemaal als abracadabra? Schrijf je dan nu snel in voor deze masterclass over SOCRATES2.0, waarin Annet van Veenendaal (RWS VWM) je mee zal nemen in de verkeerskundige én organisatorische lessen die we kunnen meenemen vanuit SOCRATES, als we als wegbeheerders en serviceproviders in de toekomst vaker gaan samenwerken.