Test header

Terugkijken webinar Mindfulness voor weg- en waterbeheerders

Als weg- en waterbeheerder sta je voor een uitdagende taak. Je moet steeds meer doen in minder tijd; steeds meer rekening houden met de toekomst, duurzaamheid, en een ingewikkeld web van mensen en belangen. Fouten maken is kostbaar en kan grote consequenties hebben. Kortom, je hebt een uitdagende baan waar behoorlijk wat op het spel staat en de verwachting is dat dit alleen maar toeneemt. Wat zou je kunnen doen om deze uitdagingen het hoofd te bieden? Om jezelf meer toekomstbestendig te maken? Stel je voor dat je een ’spier' kunt trainen die je het volgende oplevert:

  • Meer gedaan krijgen in dezelfde tijd en daardoor minder werkdruk.
  • Minder vaak en minder lang stress tijdens spannende en drukke periodes met onverwachtse ontwikkelingen.
  • Meer en sneller informatie verwerken waardoor je met minder inspanning nieuwe vaardigheden en kennis tot je kunt nemen.
  • Beter communiceren en samenwerken waardoor teamwerk leuker én effectiever wordt.
  • Meer concentratievermogen waardoor je dieper en langer in een complexe taak kunt duiken.

Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is één ‘spier’ trainen: mindfulness. Iedereen heeft al van nature een zekere vaardigheid in mindfulness, sommige mensen meer dan anderen. Het goede nieuws is dat iedereen dit kan trainen en dat dit veel voordelen kan opleveren in je werk als weg- en waterbeheerder. Kijk hier de inspirerende webinar over mindfulness terug.

Terugkijken

Vragen en antwoorden

Er is een aantal vragen gesteld aan onze spreker Bart Hansma. Onderstaand de antwoorden van Bart Hansma op de vragen.

Wat kost een mindfulness training?

De standaard voor mindfulnesstrainingen zijn 8-weekse trainingen met één sessie per week en dan iedere dag een moment oefenen met begeleide meditaties. Deze zijn bijzonder effectief om je op weg te helpen en van daaruit zelfstandig jouw mindfulness ‘spier’ te blijven trainen.  

De kosten hiervoor variëren van ca. 250-550 euro. In sommige gevallen wordt het (ten dele) vergoed door de ziektekostenverzekering en/of je werkgever. Mocht het niet via de werkgever/ziektekostenverzekering kunnen dan raad ik je aan te googlen op ‘mindfulness training + (woonplaats)’ en te kijken naar het aanbod. Waarschijnlijk heb je meerdere opties en dan zou ik eentje kiezen die je aanspreekt qua doelgroep, prijs en tijd. De trainingen zijn inhoudelijk heel sterk opgezet waardoor de variatie in kwaliteit tussen trainers over het algemeen niet veel varieert. De kracht van de trainingen zit met name in het doen van de dagelijkse oefeningen. 

De ervaring is dat de tijd die je erin steekt, dat je die dubbel en dwars terugkrijgt. 

Wat is een goede mindfulness app?

Ik heb ervaring met twee apps: ‘Headspace' en ‘Insight Timer’. 

Wat ik sterk vind aan headspace is dat het een gestructureerd programma is. Je wordt begeleidt om zowel theorie als praktijk van mindfulness te begrijpen. Ik weet alleen niet of het ook in het Nederlands is. De eerste tien dagen zijn gratis. Daarna betaal je een klein bedrag per maand. Dit is een hele krachtige en laagdrempelige manier om het een dagelijkse beoefening te maken zonder meteen een training te doen. De dagelijkse beoefening is de meest belangrijke sleutel tot succes in mindfulness meditatie. Deze app helpt je daarmee op weg.

Wat ik leuk vind aan Insight Timer is de veelzijdigheid en interface. Ik gebruik het hoofdzakelijk voor de timer (onbegeleide meditaties) maar ik gebruik ook af en toe de geleide meditaties. Als je net begint met mindfulness en mediteren kan het prettiger zijn om vooral geleide meditaties te doen. Het mooie van Insight Timer is dat het gratis is en er heel veel Nederlandstalige geleide meditaties op staan maar ook heel veel Engelse van zeer bekwame en bekende lerar(ess)en. Nadeel is dat het niet de programmatische structuur heeft van Headspace waardoor je een beetje op jezelf bent aangewezen om de vaart erin te houden. 

Andere apps ken ik niet eerstehands. Ik raad je aan om af te gaan op reviews en hoeveelheid gebruikers in de appstore/play store. Er zijn meerdere opties tegenwoordig. 

Hoe houd je het vol om dagelijks minfulness te beoefenen?

Dit is denk ik de grootste en meest belangrijke uitdaging van mindfulness meditatie. Voor zover ik weet worstelt vrijwel iedereen hier mee. De sleutel van succes in mindfulness is echter dagelijkse beoefening dus daarom is het wel van belang om hier een oplossing voor te hebben. 

Drie factoren die je gaan helpen om zowel de dagelijkse beoefening vol te houden als meer uit je beoefening te halen: 

  • Identificeer je motivatie: waarom doe je het? Hoe draagt het bij aan je geluk en hoe draagt het bij aan het verminderen van stress/leed? Dit is niet op ieder moment voelbaar maar je weet waarschijnlijk wel hoe het je helpt. Herinner jezelf hier af en toe aan en haal voor de geest hoe het voelt om deze resultaten te boeken. Wat het betekent voor jezelf en de mensen om je heen.
  • Doe het samen: mijn mindfulness beoefening kwam in een stroomversnelling toen ik het kon delen met anderen die er ook mee bezig waren. Dit kan een partner, een vriend of een collega zijn. Maar ook een gemeenschap van mensen die bezig zijn met mindfulness en meditatie. Je kunt ook een online mindfulness / meditatie gemeenschap vinden om het mee te delen. 
  • Zoek inspiratie en bewijs: zoals gezegd zijn er inmiddels 5000 wetenschappelijke studies, boeken geschreven en (youtube)film(pjes) te vinden die de effecten van mindfulness meditatie onderschrijven. Dit kijken en lezen werkt bij mij altijd heel motiverend en geeft de rationele kant van mijn brein het vertrouwen dat het de moeite waard is om hier dagelijks mee bezig te zijn. Gek genoeg moet ik dat vaker doen om de motivatie hoog te houden. 

Deze drie factoren versterken elkaar natuurlijk ook en stukje bij beetje wordt het steeds makkelijker om de dagelijkse beoefening te doen en ga je er meer en meer van genieten en naar uit kijken.