Eureka!Cup 2017: jongeren nog slimmer dan we dachten

De Eureka!Cup 2017 zit er weer op. Tijdens de landelijke ontwerpwedstrijd werkten ruim 1300 scholieren drie maanden lang aan een opdracht over zelfrijdende auto's. De jury was onder de indruk van de resultaten door de praktische toepasbaarheid van de oplossingen, de gebruikte methodes om verkeersituaties te simuleren en het enthousiasme van de jongeren voor het wegbeheerdersvraagstuk.

Eureka Cup 2017 Foto 1

De TrafficSolvers nemen de Eureka!Cup in ontvangst

Trafficsolvers

De opdracht luidde: ontwerp een kruispunt waar volledig zelfrijdend verkeer samen kan gaan met voetgangers en fietsers. De TrafficSolvers pakten dit op een slimme manier aan. Jurylid Alex van Loon van Rijkswaterstaat over deze aanpak: 'Zij zijn gestart bij het aantal mogelijke kruisingen tussen auto's en andere weggebruikers en hebben deze vervolgens verminderd. Daarbij hebben ze bijzonder slim gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de zelfrijdende auto.'

Eureka Cup 2017 Foto 2

De TrafficSolvers presenteren hun ontwerp

Scrummen en slimme simulaties

Het viel op dat de deelnemers, derdeklassers HAVO/VWO, erg professioneel te werk gingen. Ariea Vermeulen van Platform WOW over de werkwijze van de teams: 'Erg indrukwekkend hoe ze nu al samenwerken. Sommige teams gebruikten Scrum, Belbinteamrollen of hadden door gerichte vacatures hun team zorgvuldig samengesteld.' Scholieren leren steeds jonger projectmatig werken en dat was duidelijk zichtbaar op de Eureka!Cup. 

Eureka Cup 2017 Foto 3

Professionaliteit ten top bij veel projectgroepjes

Minecraft, 3D en VR-brillen

De teams gebruikten bijzondere methodes om hun ontwerpen te testen en demonstreren. Eén groep had het kruispunt nagebouwd in Minecraft. Dit is een spel waarbij je een eigen wereld kunt nabouwen met blokjes. De jury kon daardoor 'rondlopen' op het kruispunt van het team. Andere teams probeerden met onder meer VR-brillen en 3D-ontwerpen hun idee tot leven te wekken en daarmee de jury te imponeren.

Eureka Cup 2017 Foto 4

Dit groepje vervoert zorgvuldig een prachtige maquette richting de jury

Toekomstige collega's?

Het doel van de Eureka!Cup is jongeren enthousiasmeren voor technische opleidingen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren vooral op basis van ‘wat is leuk?’ en ‘wat ken ik al?’ een studiekeuze maken. Platform WOW, Rijkswaterstaat en Provincie Utrecht namen deel om meer jongeren op een uitdagende en leuke manier kennis te laten maken met de wereld van de wegbeheerder. Gezien het enthousiasme van de deelnemers is het niet uit te sluiten dat een aanzienlijk gedeelte nu een toekomst in wegbeheer op de radar heeft staan.

Speciale dank gaat uit naar de jury

Wij willen de juryleden hartelijk bedanken voor hun inzet: Aad van den Burg, Alex van Loon, Theo Bergonje, Jacko Jansen (Rijkswaterstaat), Wim Jollie (Provincie Utrecht), Sander Lubberhuizen (Gemeente Apeldoorn), Dennis Scherpenberg (Gemeente Rotterdam), Roel Goddijn (Gemeente Amsterdam), Ariea Vermeulen (Platform WOW) en een aantal vrijwilligers vanuit de organisatie van de Eureka!Cup.

Eureka Cup 2017 Foto 5

De ernstige aangelegenheid van het jureren

In 2018 doen we weer mee aan de Eureka!Cup. Heb je een goed idee voor een opdracht voor de Eureka!Cup of lijkt het je leuk om mee te werken aan soortgelijke onderwijsprojecten? Stuur dan een bericht naar bart.hansma@platformwow.nl of bel 06-34083632.

Video en testimonial

Bart Hansma van ikonderzoekwegen legt uit waarom deelnemen aan de Eureka!Cup leuk èn nuttig is. 

Bijeenkomst