Factsheet jaarverslag 2018: Assetmanagement

Assetmanagement

Assetmanagement is één van de thema’s waar Platform WOW al jaren extra aandacht aan besteedt. Assetmanagement is een gestructureerde methode om het areaal te beheren, op basis van de juiste en actuele gegevens en met een vooruitziende blik naar de toekomst. Deze aanpak - waarin het afwegen van kosten, prestaties en risico's centraal staat - maakt dat er veel van elkaar te leren is. Platform WOW organiseert bijeenkomsten over algemene en specifieke onderwerpen van ‘wat is assetmanagement en wanneer en waarvoor pas je het toe’ tot onderwerpen die aan assetmanagement gerelateerd zijn zoals ‘Aan de slag met het materialenpaspoort’. Bekijk hieronder wat Platform WOW heeft gedaan op het gebied van het thema Assetmanagement en gaat doen in 2019.

Werk aan Willemsbrug

Van Venlo tot Leeuwarden en van Delft tot Utrecht. Ook in 2018 waren er weer volop kennisbijeenkomsten over assetmanagement. Mensen activeren, met elkaar verbinden en kennis delen staan steeds centraal bij deze bijeenkomsten of werkconferenties. Vanuit Assetmanagement verbindt NL (een samenwerking van Platform WOW, Koninklijk Nederlands Waternetwerk en Rijkswaterstaat) gaan we door met de werkgroepen om gezamenlijk op te trekken. Aandacht voor duurzaamheid in assetmanagement (met aandacht voor bijvoorbeeld bedrijfswaardenmodel en materialenpaspoort), assetregio, voorspelbaar onderhoud en bestuurlijke betrokkenheid.

Zo hadden we bijvoorbeeld volop aandacht voor circulariteit. Denk aan het eerste betonnen circulaire viaduct wat nog in aanbouw was in 2018.  Maar ook de Young Professional Challenge had als thema circulariteit gericht op vervanging van kunstwerken. Het idee van de assetregio’s bij de provincie Overijssel werd verkend en getoetst, waarbij ze keken hoe ze netwerkplannen konden  delen en onderzoeken hoe we dat beter op elkaar zouden kunnen afstemmen. En het materialenpaspoort is van alle kanten belicht.  En als klap op de vuurpijl vinden nu de eerste risicogestuurde inspectiebatches plaats, de assetketen is betrokken bij innovaties. Niet alleen praten maar vooral ook samen doen!

Vooruitblik 2019

Begin 2019 starten we met een drietal regionale bijeenkomsten over de vervangingsopgaven van kunstwerken en hoe voorkom je Genua? Een item wat ons echt allemaal aangaat, want in heel Nederland moeten kunstwerken worden vervangen en dat is een grote en kostbare uitdaging.

Daarnaast zal er gedurende het jaar vooral aandacht voor zijn hoe we innovaties/duurzaamheid echt kunnen opnemen in de assetmanagementketen. Denk hierbij aan het inspecteren met drones en de bijbehorende machinelearning of het steeds meer circulair ontwerpen. Ook hout in de GWW krijgt weer een nieuwe boost en aandacht. Het circulair ontwerpen van een brug is de opdracht die we samen met de gemeente Rotterdam aan scholieren hebben meegegeven voor de Eureka!Cup. Een landelijke ontwerpwedstrijd met technologische en (natuur)wetenschappelijke vraagstukken.

En we gaan door met gezamenlijk ‘risicogestuurd inspecteren”, waarvan de eerste pilot al in 2014 in Limburg startte. Deze pilot omvatte een ‘batch’ waarin niet alleen kunstwerken van Rijkswaterstaat zijn opgenomen, maar ook een dertigtal kunstwerken van de provincie Limburg en een aantal gemeentes. Door het succes van deze pilot volgden in 2018 meer pilots en in 2019 nog meer.