Test header

Nieuwsbrief april: Lossen scholieren het fileprobleem op?

18 april 2016

Bedenk een oplossing voor het fileprobleem! Met deze opdracht van Rijkswaterstaat gingen 200 brugklasleerlingen van ‘t Hooghe Landt College in Amersfoort in februari aan de slag. Om de leerlingen voor te bereiden mochten 40 van hen een bezoek brengen aan de verkeerscentrale in Utrecht. Hier vertelde Pieter van der Veen (filespecialist) alles over het ontstaan van files. De leerlingen hadden zich goed voorbereid en stelden veel vragen.

Deze column is geschreven als voorwoord voor de WOW-nieuwsbrief van april 2016.

De leerlingen zijn na hun bezoek op school aan de slag gegaan. In de opdracht moesten diverse stappen worden doorlopen. Zo werd er begonnen met een vooronderzoek; onderzoek het granulair probleem. Om het fileprobleem na te bootsen maakten de leerlingen gebruik van grote en kleine knikkers (vrachtwagens en auto’s). Deze werden in een soort houten trechter gegooid, soms allemaal tegelijk en soms één voor één, om te kijken wat er gebeurt. Je raadt het al, als je teveel knikkers tegelijk in de trechter gooit loopt het vast, filevorming dus.

Na grondig vooronderzoek konden de leerlingen gaan brainstormen over mogelijke oplossingen, hierbij rekening houdend met het programma van eisen van Rijkswaterstaat (realiseerbaar, passend binnen de huidige infrastructuur en milieuvriendelijk). De leerlingen rijden zelf nog geen auto dus werden ouders, buren, docenten en kennissen om input gevraagd.
Begin april gingen een aantal adviseurs van Rijkswaterstaat op pad om de resultaten van de leerlingen te bekijken. Zij waren positief verrast over de vele creatieve ideeën van de leerlingen, tevens hadden ze mooie maquettes gebouwd om hun idee toe te lichten. Er waren ideeën voor tolapps, afstotende magneten tussen auto’s, chips in auto’s die centraal worden aangestuurd en drones die kapotte auto’s kunnen ophalen. De leerlingen hadden duidelijk veel plezier beleefd aan het project en ook veel geleerd over files.

Op 19 mei vindt de landelijke finale plaats, waarbij 30 groepen van 10 verschillende scholen uit het hele land hun oplossing voor het fileprobleem zullen presenteren. De opdracht maakt onderdeel uit van de Eureka Cup een landelijke wedstrijd voor Technasium scholen (speciale middelbare scholen gericht op Bèta Onderwijs).

Vanuit het platform Ikonderzoekwegen zijn de leerlingen in Amersfoort begeleid. Het platform is opgericht om leerlingen kennis te laten maken het beroep van wegbeheerder en ze enthousiast te maken voor een carrière in het vak.

Lijkt het jou ook leuk om mee te werken aan een opdracht met leerlingen, neem dan contact op met Bart Hansma, bart.hansma@platformwow.nl.