Test header

Innovatieve proef leidt tot betere doorstroming op N516 in Zaanstad

14 september 2017

Een innovatieve proef op de Thorbeckeweg in Zaanstad (N516) heeft laten zien dat met het koppelen van verkeersdata het verkeer beter doorrijdt. De proef duurde drie maanden en bestond uit het combineren van verkeersmaatregelen. 

Hoe werd er getest?

De provincie Noord-Holland heeft vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp de verkeersdrukte in het gebied gemeten via detectielussen en radars bij de verkeerslichten en toeritdoseerinstallaties. Zodra het drukker werd op de weg werden de verkeerslichten automatisch bijgestuurd. Ook de (verwachte) brugopeningen werden daarbij meegenomen. Het verkeer kon beter doorrijden doordat de verkeersdata is omgezet in daadwerkelijke maatregelen. 

Resultaten

Gedeputeerde Elisabeth Post: “Op één van de drukste knelpunten in de provincie Noord-Holland hebben automobilisten in de spits hierdoor een 4% kortere reistijd en wordt voor omwonenden de leefbaarheid vergroot. Dit is een mooi resultaat voor zowel de omgeving als de weggebruikers”.

Bruikbaar in Nederland

Uit de proef is ook gebleken dat dit systeem in veel vergelijkbare situaties in Nederland gebruikt kan worden om de doorstroming bij drukke verkeerssituaties te verbeteren en daarmee de leefbaarheid voor omwonenden te vergroten.

Praktijkproef Amsterdam

De proef in Zaanstad was onderdeel van Praktijkproef Amsterdam (PPA). Dit is een serie grootschalige praktijktesten waarbij innovatieve systemen in de auto en op de weg geïntegreerd worden. De proeven leveren nieuwe en verbeterde diensten op voor weggebruikers. Met als doel een betere doorstroming van het verkeer zonder extra asfalt aan te leggen, veiliger verkeer en een schonere stad. In dit deelproject PPA Noord werken de provincie Noord-Holland, gemeente Zaanstad, Vervoerregio Amsterdam, Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam samen aan deze ‘Smart Mobility’ technologieën. 

Benieuwd naar de mogelijkheden om deze aanpak (op basis van actuele gegevens over verkeersdrukte het verkeer proactief en geautomatiseerd beter laten doorstromen) in de eigen regio toe te passen? Neem contact op met: