Test header

Eerste vliegende auto van Nederlandse bodem

19 maart 2018

Verkeersmonitoring per vliegende auto...feit of fictie? Vorige week kwam deze werkelijkheid een stap dichterbij toen het Nederlandse bedrijf PAL-V de eerste commerciële en gecertificeerde vliegende auto presenteerde op de autosalon in Genève.  

Lagere kostprijs en uurprijs dan helikopter

Rijkswaterstaat was vanaf het begin (2004) bij deze baanbrekende innovatie betrokken om de inpassing in het mobiliteitssysteem te waarborgen. Platform WOW werkt nu in een werkgroep mee van onder andere Rijkswaterstaat, KNRM, de Nationale Politie en Defensie mee aan een rijksbrede verkenning om te zien voor welke taken de PAL-V ingezet kan worden. Zo kunnen bepaalde transport- en observatiefuncties overgenomen worden van helikopters, schepen of auto’s. De kostprijs ligt op een kwart van een helikopter en ook de uurprijs wordt op 1/3e tot 1/10e van een uur vliegen met een helikopter getaxeerd. De PAL-V is in tegenstelling tot (bemande) drones volledig geautoriseerd om te vliegen omdat hij in een bestaande klasse valt van EASA (EU regelgeving luchtvaart). Bijkomend voordeel is dat de PAL-V stil en zuinig is en, indien nodig, korte tijd zonder aandrijving kan vliegen.

Van idee naar werkelijkheid

"Het ontwikkelen van een vliegende auto is een complexe opdracht", zegt Aad van den Burg, senioradviseur netwerkontwikkeling van RWS/WVL. "Naast het uitwerken van een idee heb je financiers nodig, een team van specialisten, de drive om tegenslagen op te kunnen vangen, geduld om het certificeringsproces te doorlopen en de juiste kwaliteiten om het team gemotiveerd te houden. Dit is allemaal gelukt en het eerste productiemodel is een topper die zijn concurrenten ver achter zich laat. Nederland heeft hiermee een speciaal product ontwikkeld op het gebied van Smart Mobility."

Gyrocopter met rijdend onderstel

De PAL-V LIBERTY is officieel een gyrocopter met een rijdend onderstel dat met ingeklapte rotor door de RDW is toegelaten op de openbare weg. Om te vliegen is een gyrocopter vliegbrevet nodig en moet een vliegplan worden ingediend. Om te starten is een (onverharde) baan van 200 meter nodig. Landen kan op een baan van 30 meter. Naast de piloot kan er nog één passagier in zitten en er kan ongeveer 200 kilogram aan gewicht meegenomen worden. Ingeklapt kan de PAL-V zoals een normale auto ook een parkeergarage en/of de binnenstad in.

Eerste proefvlucht in 2009

Al in 2009 heeft het Ministerie van Verkeer & Waterstaat de eerste proefvlucht van een testmodel (autogyro Calidus) mogelijk gemaakt. Ook is er door het Rijk destijds een stimuleringsbijdrage van +/- €15 miljoen verstrekt die het bedrijf door een cruciale fase van research en development heeft geholpen.

Op dit moment ondersteunt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het bedrijf met het optimaliseren van de eigen vliegschool (Breda Airport) en denkt mee over de laatste stappen van certificering, de uitrol van start- en landingsplekken en mogelijk een demoproject in 2019.

Vol orderboek

Pal-V heeft meer dan 20 bestellingen in Nederland en vanuit het Midden Oosten ruim zestig reserveringen. Het bedrijf wil zichzelf echter graag afficheren als Nederlands bedrijf en heeft daarom een stringent toelatingsbeleid.

Op de innovatie estafette op 4 oktober 2018 in Rotterdam en op het HL congres van EASA in Amsterdam zal de PAL-V in Nederland gepresenteerd worden. Meer informatie: www.pal-v.com