Leerlingen bedenken innovatieve concepten voor Stationsgebied Delft Campus

Zo enthousiasmeren we de volgende generatie voor de GWW-sector

Meerschoolse opdracht 'Mobiliteit van de Toekomst'

Op 1 december 2023 presenteerden 9 teams van verschillende Technasia uit Zuid-Holland hun zelf ontwikkelde mobiliteitsconcept voor het stationsgebied Delft Campus aan de gemeente Delft. De eindpresentatie was het slotstuk van de meerschoolse opdracht 'Mobiliteit van de Toekomst', die leerlingen op een praktische manier kennis liet maken met het vak van de verkeerskundige. In totaal deden 4 technasium scholen aan deze opdracht mee. Bas Wilmink was als mobiliteitsadviseur van de Gemeente Delft opdrachtgever voor dit project. Docent Nick Veerman van Melanchthon Bergschenhoek leidde het project en Platform WOW fungeerde als verbinder tussen de twee.

De onderbouwleerlingen kregen de opdracht om een mobiliteitsconcept te bedenken dat de vervoersmogelijkheden van en naar het Stationsgebied Delft Campus zou optimaliseren. Dit gebied is belangrijk voor de stad, omdat het een treinstation heeft waar veel reizigersstromen samenkomen. Het concept moest anticiperen op nieuwe trends en toekomstige ontwikkelingen in vervoer én rekening houden met de behoeften van verschillende doelgroepen en diverse manieren van reizen. Zo zijn er mensen die lopen, fietsen, autorijden, met het openbaar vervoer komen, maar ook mensen die een mobiele uitdaging hebben. Het slim gebruiken van de beperkte ruimte rondom het station was ook een belangrijk aspect van de opdracht.

Leerlingen complexe vraagstukken rondom mobiliteit laten ervaren

De opdracht ging in mei 2023 van start, waarbij de docenten van de vier scholen samen met Bas Wilmink een projectboekje maakten. Ook zetten zij de opdracht op video: een efficiënte manier om met weinig tijd toch veel leerlingen te bereiken. In de loop van het traject waren er inspirerende rondleidingen, onder andere bij het Future Mobility Park in Rotterdam, en tussen presentaties van experts. “Dit project was een mooie kans om de leerlingen creatief te laten denken en complexe vraagstukken rondom mobiliteit te laten ervaren,” vertelde docent Nick Veerman na de eindpresentaties. “Het was geweldig om hun groei en ontwikkeling te zien tijdens het proces van ideevorming tot eindpresentatie. Dan heb ik het niet alleen over hun begrip van mobiliteitsvraagstukken. Ook hun zelfvertrouwen, communicatievaardigheden en hun vermogen om creatieve oplossingen te bedenken is gegroeid.”

De kers op de taart was de gezamenlijke eindpresentatie op 1 december, waarbij de leerlingen op een zelfverzekerde en gepassioneerde manier hun oplossingen aan de gemeente presenteerden. Ook twee wethouders waren hierbij aanwezig. “Dit gaf hen de mogelijkheid om hun visie te delen met mensen die daadwerkelijk invloed kunnen uitoefenen op mobiliteitsbeslissingen in de regio,” vertelt Nick. Ook Bas was onder de indruk: “De leerlingen hebben zich echt goed in het thema verdiept. Dat ze al zo goed een analyse kunnen maken en daarover doordenken, vind ik erg knap. Daarnaast waren sommige presentaties echt kunststukjes, waarbij we digitaal of met allerlei materialen hun ideeën kregen gepresenteerd. Daar kunnen wij nog wat van leren. Ook heb ik een aantal leuke ideeën opgedaan om een stukje gemak en comfort voor de gebruikers van het station en de omgeving te realiseren. Petje af!”

Opdrachtgevers gezocht die de nieuwe generatie willen enthousiasmeren

Ook voor het komende jaar zoeken wij weer opdrachtgevers in de infra die een opdracht voor Technasiumleerlingen willen uitschrijven. Dat kan gaan om verkeerskunde en mobiliteit, maar ook om waterkwaliteit, circulariteit in de infra, de V&R-opgave, noem maar op. Bas: “Het is altijd leuk om leerlingen, zeker in die leeftijd, iets van je vakgebied mee te kunnen geven en ze daarover na te laten denken. En het levert ook nog inspirerende en creatieve resultaten op!”

Meer weten? Neem contact op met projectcoördinator Human Capital Samantha Wicht op samantha.wicht@platformwow.nl. Zij kan je voor meer informatie ook in contact brengen met docent Nick Veerman van Technasium Melanchthon Bergschenhoek of Bas Wilmink van gemeente Delft.